2010. március 27., szombat

Analóg - Laborgyakorlat

A következő pár bejegyzés ebben a témában lehet, hogy nem sok embernek lesz érdekes, de gondoltam szép sorban feljegyzem a blogba is.

A következőkben egy pár otthon elkészíthető fekete-fehér előhívóoldat receptjét osztom meg veletek, plusz egy-két hasznos tanácsot amiket eddig kaptam a hozzáértőktől.

Nem is olyan régen adódott a lehetőség, hogy néhány poralakú vegyszerhez hozzájuthattam. Ezek névszerint:

 - Hidrokinon
 - Metol
 - Kálium-bromid
 - Fixirsó
 - Nátrium-karbonát
 - Nátrium-szulfit

Miután átnézegettem a listát, számba kellett venni, hogy vajon ezekből mit is lehet összehozni. Mivel a Zenitbe Fortepan 100-ast szoktam tölteni, a megfelelő negatívhívó oldat megtalálásához először elolvastam a Forte negatívok dobozában található kis papírkát, hogy vajon a megboldogult Váci gyár mit ajánl a nyersanyagához.
A meglévő vegyszerekből - na jó, lesz még egy-két dolog amit szereznem kell - előállítható legjobb hívó a Fortepan 100-ashoz, talán a D-76 nevezetű, Kodak által kifejlesztett vegyszer lehet. 

Az oldat elkészítéséhez szükségünk lesz:

 - Metol 2g
 - Nátrium-szulfit 100g
 - Hidrokinon 5g
 - Bórax 2g
 - kb 1 liter nagyon tiszta - esetleg desztillált - víz

Nos ha összeszedtük a megfelelő anyagokat akkor kezdjünk is a keveréshez:

Először felmelegítünk 35-40 °C-ig 8dl vizet, majd feloldunk benne 5g Nátrium-szulfitot. Fontos, hogy a vegyszerek teljes feloldódását meg kell várni. A következőkben feloldjuk a 2g Metolt, a maradék Nátrium-szulfitot (azt megjegyzem, hogy a D-76 nevű oldatnak van egy D-76d változata is, amibe 110g Nátrium szulift, 8g Bórax és 8g Bórsav kell), 5g Hidrokinon és végül a 2g Bórax. Az oldás közben nem érdemes durva, hirtelen mozdulatokkal keverni, mert az oldatba úgy túl sok oxigén kerülhet, ami az élettartamot jelentősen csökkenti. A kevergetést üvegbottal ajánlott végezni, nehogy valami kioldódjon a keverőpálcából.

Ha kész az oldat felöntjük 1l-ig tiszta vízzel és beletöltjük egy barna, csiszolt üvegdugós üvegbe amiben a D-76 nagyon hosszú ideig (akár évekig is) eláll. Ha az oldat fogy, lehet üveggyöngyökkel kipótolni a térfogatot, így még kevesebb oxigénnel érintkezhet az oldat - ez ugyancsak a hosszú élettartam záloga. :)

Később még további recepteket és tippeket kaptok az otthoni laboráláshoz. Csak győzzétek kivárni! :)


3 megjegyzés:

  1. Iszonyat hasznos kis sorozatot indítottál itt útnak, remélem lesz folytatása. Nagyon unom már, hogy a tekercseket mindig más hívja és ráadásul ki tudja, hogyan, szeretnék nagyobb kontrollt a nyersanyag felett, viszont a hívásban nagyon béna vagyok, főként a vegyszerek terén. Úgyhogy hajrá!

    VálaszTörlés
  2. egyszer lehet én is kipróbálom ezeket a dolgokat és akkor tudom hol kell keressem az infókat. úgyhogy előre is köszi! ;)

    VálaszTörlés
  3. Szia!

    Köszi a receptet, esetleg tudnál mondani papírhoz is arányokat? Tudtom szerint ugyanezek kellenek bele, csak más arányban!

    VálaszTörlés